T zit r weer op.. - Reisverslag uit Lima, Peru van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu T zit r weer op.. - Reisverslag uit Lima, Peru van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu

T zit r weer op..

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Astird

27 Oktober 2012 | Peru, Lima

Hier vanaf het vliegveld in Lima ons laatste verslag van deze reis.

We zijn uiteindelijk een week in Cusco gebleven.
In eerste instantie waren we van plan om alsnog de jungle in te gaan, maar dan in Peru. Na een hele dag en 450 tourbedrijfjes verder, bleek dit uiteindelijk toch niet de moeite waard te zijn. We hadden namelijk maar 3 dagen voordat we de trein naar Machu Picchu moesten hebben. Daarvan zouden we al 1 dag kwijt zijn met vliegen (retour). Mooi balen....., dus maar besloten om lekker van Cusco en omgeving te gaan genieten, wat zeker geen straf was!

Cusco, een stadje wat erg leeft, maar wel een hoog Lloret de mar-gehalte door de vele toeristen. Nederlanders, Nederlanders en nog eens Nederlanders. Dit was wel ff wennen, maar goed, de leuke kanten van dit gezellige stadje triggerden ons toch genoeg om ons hier een weekje te gaan vermaken.

De eerste 2 dagen hebben we lekker vakantie gevierd en Cusco een beetje verkend. Daarna hebben we 2 dagtours gedaan; mountainbiken en paardrijden.

De mountainbiketour was super! Hoog adrenalinegehalte! Door kleine dorpjes en steile smalle bergpaadjes omhoog en vooral keihard omlaag...Woeiii
Leuk om op deze manier de mooie omgeving van Cusco te zien.
We hebben Maras-Moray bezocht, oude incaterrassen waarmee ze experimenteerden welke gewassen op welke hoogte (temperatuur) het beste verbouwd konden worden. Indrukwekkend om te zien hoe ze met de weinig middelen die ze toendertijd hadden, zoiets bijzonders konden maken. Die Inca`s.... die waren zo gek nog niet!
Ook hebben we de zoutmijnen nog bezocht. Leuk om te zien, maar verder niet heel interessant.

De volgende dag stond paardrijden op het programma. Kon nog best een uitdaging worden, aangezien de billetjes best wat te verduren gehad hadden de dag ervoor...
De verwachtingen waren hoog gespannen, aangezien de mountainbiketour de dag ervoor zo spectaculair was en we dit bij hetzelfde bureautje geboekt hadden.
Nou...... je voelt `m al aankomen.....;-).
Op een ouwe knol, hobbelend over een nikszeggend saai weggetje. De adrenaline van de dag ervoor was hier ver te zoeken. Beetje het idee van het rondje pony op de kermis van vroeger... Tja, wel lekker relaxed en goed voor onze zere billen.
De oudere Roemeense dame die voorop hobbelde en hopelijk een schone broek bij zich had, maakte het toch nog enigszins vermakelijk.
Nee, paardrijden bleek niet haar grootste hobby :)

De volgende stond de grote trekpleister van Peru op ons programma: op naar Machu Picchu!
Helaas niet via de Incatrail (te weinig tijd), maar met de trein naar Machu Picchu-dorp. Hier aangekomen viel de regen met bakken uit de hemel en waren wij blij dat we die dag nog niet doorgingen naar de ruines.
Machu Picchu is erg toeristisch en als je deze drukte nog enigszins wilt ontlopen, moet je er echt vroeg bij zijn (voordat de eerste treinen aankomen).
We hebben dus 1 nacht in Machu Picchu-dorp overnacht en zijn de volgende ochtend vroeg (05.00 u) naar de ruines gelopen. Een prachtige, maar zeer pittige klim van ongeveer 1,5 uur.
Er reden ook heel veel bussen (elke 7 minuten) vanuit het dorp, maar omdat we wederom geen zin hadden in massa`s "schreeuwende" toeristen om ons heen, zijn wij dus gaan lopen. Zo hadden we toch nog een beetje onze mini-Incatrail.

Na de zoveelste bocht tijdens onze klim, waren ze daar ineens in de verte, de oude incaruines. WAUW!! Heel indrukwekkend. Midden tussen hoge groene bergtoppen, gehuld in de ochtendmist. Hier hebben we even ons momentje gepakt. Even stilstaan, ijzige stilte, en je laten meeslepen door de mysterieuze sfeer. Dit overtrof al onze verwachtingen.

Aangekomen bij de ingang hebben we een gids in de arm genomen, die ons 2 uur rondgeleid heeft en alle ins en outs verteld heeft van de oude Incastad. Fantastisch!

Na de rondleiding zijn we nog naar de Zonnepoort gelopen. Dit is het punt waar de Incastad voor het eerst zichtbaar wordt tijdens het lopen van de Incatrail. Wederom een flinke klim, maar daardoor een spectaculair uitzicht van boven.

Dit was een prachtige afsluiter van onze vakantie!

Nu nog snel nog even eten voordat we terugvliegen naar Nederland.
Als we thuis zijn, zullen we nog even kort terugblikken op de gehele reis.

Tot morgen!

• 27 Oktober 2012 - 23:42

Mieke:

Hoi luitjes, misschien kun je dit nog lezen na het inchecken. Het zit er weer op voor jullie. Het was een spectaculaire en mooie reis en ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen. Heel hele goeie reis terug en als je al weet of jullie van uit Amsterdam of Brussel naar huis gaan laat het maar weten, we komen jullie ophalen. Tot ziens XX