The Loop (Thakhek) - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu The Loop (Thakhek) - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu

The Loop (Thakhek)

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Astird

20 December 2015 | Laos, Thakhèk

Zooo… Waar waren we gebleven…. Ooh ja… op naar Vientiane….

's-Ochtends netjes op tijd om 7.30 u opgepikt door de tuk-tuk die ons naar het busstation bracht, waar onze VIP-bus om 8.00 u vertrok.
Alles verliep perfect, totdat na 40 minuutjes rijden onze bus er plotseling mee ophield…. Oo jee dat beloofd niet veel goeds.
Zowel de chauffeur als de bijrijder keken als ware monteurs naar de grote motor achter in de bus. Even een keer aan dit slangetje trekken , even een keer tegen dat onderdeeltje aan tikken… Zelf hadden ze er volgens ons nog alle vertrouwen in. Bij ons zakte de moed al aardig in de schoenen. Dit zou wel eens een hele lage dag kunnen worden.
Wegenwacht….nope, dat kennen ze hier niet, een plan B overigens ook niet. Dus daar stonden we met z'n allen langs de kant van de weg in de brandende zon.

Gelukkig kwam na ongeveer 1 uur wachten iemand op een scooter aanrijden die een beetje Engels sprak/verstond en deze man vertelde ons dat er om 11.00 uur een andere bus zou komen. Maar hee…..we zijn in Laos dusss…..11.00 u geen bus, 12.00 u niks…., 13.00 u niks…. Uiteindelijk was er om 13.45 u een andere bus. Toch 1 pluspuntje: dit was een sleeping bus, dus met bedden i.p.v. stoelen. Dat maakte alles toch nog een beetje goed. Super relaxed!

Door de vertraging kwamen we pas rond 22.00 u aan in Vientiane. 1,5 uur met onze zware backpacks door de stad gelopen, op zoek naar een kamer. Alles vol… Uiteindelijk heeft een vriendelijke tuk-tuk chauffeur ons naar een prima hotel gebracht.
De volgende dag direct doorgereisd naar Thakhek, dus helaas niet veel van de stad gezien.

De busrit (6,5 uur) naar Thakhek was prima. Een keer een normaal ritje.
Thakhek, het plaatsje zelf is niet bijzonder, maar hier zijn we naar toe gekomen voor the Loop: met een (motor)scooter 500 km in 3 dagen door het platteland van Laos.
In 1 woord GEWELDIG! Dit hadden we echt niet willen missen! Zelf het echte Laos ervaren, rijdend door het prachtige landschap met bergen, grotten, kleine authentieke dorpjes, waterval enz. Een nieuw hoogtepunt van de vakantie!
Dag 1 voornamelijk kleine grotjes bezocht. De grotten op zich niet heel bijzonder, de weg erna toe des te meer. Iedere keer van de hoofdweg af over stoffige zandweggetjes met grote keien en kuilen, kilometers lang door de bergen van Laos, Wauwww!!! Echt helemaal top!
Einde van de middag kwamen we aan bij ons eerste guesthouse Sabadee. We waren blij dat we er waren want het was inmiddels behoorlijk afgekoeld…..brrrr koud!!!
Gelukkig was er inmiddels al een aardig kampvuur aangestoken door de eigenaar dus 's avonds gezellig met 8 andere Loop-rijders en de eigenaar van het guesthouse rond het vuur alle spannende reisverhalen uitgewisseld. Uiteraard onder het genot van een lekker drankje en heerlijk eten.

De volgende dag weer op tijd vertrokken. Nog een waterval bezocht (Na een flinke wandeling). Wederom ook niet heel bijzonder, maar idem als dag 1…..Heerlijk op onze scooters crossend tussen de locals op naar ons volgende guesthouse Riverlodge. En wat voor een…..een paradijsje. Een prachtige lodge met veranda aan de rivier en een eigenaresse werkelijk zo aardig. Zij vertelde ons dat het guesthouse pas 2 maanden open was, (alles was inderdaad nog helemaal nieuw). Het was dan ook nog erg rustig (nog onontdekt) maar daar gaat heel snel verandering in komen denken we zo.
Nog 3 andere Loop-rijders die we de 1e avond ook bij Sabadee getroffen hadden, wisten dit paradijsje ook te vinden. Dus wederom een hele gezellig avond gehad met z'n vijven.

Dag 3 's-ochtends de Konglor cave bezocht. Deze was echter wel de moeite waard. Een grote grot, waar we met een boot in totaal zo'n anderhalf uur doorheen voeren. Prachtig!
Na het bezoek aan deze grot nog zo'n 200 km terug naar Thakhek. Een aardig eind zonder noemenswaardige bezienswaardigheden. Maar ach…Gas pedaaltje open en als 2 ware motorcoureurs scheurend terug naar Thakek, ook best lekker! ("Normaal" doe je de loop in 4 dagen, maar daar hadden wij helaas de tijd niet voor).

Het plan was om 's avond nog met de sleeping bus naar Pakse te gaan, maar daar hebben we maar de volgende ochtend van gemaakt ;)

Nou dit was 'm weer voor zover.
Wij zeggen…Los ballos de groetos! Enn … tot de volgende.

PS: foto's komen morgen

• 22 December 2015 - 14:15

Mieke:

Hoi luitjes
    Zo weer een ervaring rijker. Als jullie thuiskomen moeten jullie denk ik een paar weken bijkomen van al die inspanningen. Ivo jij zult wel helemaal in je element geweest zijn op de motor/scooter. Die 200 km. terug lijkt me wel heel pittig, die wegen zijn natuurlijk niet net als hier. Wel gezellig dat jullie nog andere reisgenoten ontmoeten, ieder heeft zeker zijn eigen verhaal. Ik zou zeggos .... fijne christmos met lekker eetos xx

• 22 December 2015 - 23:05

Marijke:

Hallo,
    Wat een avontuur weer. Fijn zo'n slaapbus. Heerlijk met de motor/scooter zo door het land te scheuren.
    Voor jullie fijne kerstdagen en een gezellig oudjaar/nieuwjaar. Xx

• 23 December 2015 - 19:19

Frans:

Prachtige foto's ik wens jullie fijne kerst dagen en een gelukkig nieuwjaar . Wat ik me afvraag wisten jullie wel de tankstations tijdens de loop of was dat geen probleem want ik kan me eigen voorstellen als je daar rijdt je niet overal kan tanken . Maar jullie worden wel bereisd met al die mooie ervaringen nog veel plezier .

• 26 December 2015 - 11:12

Ivo En Astird Guns:

Beetje laat..., maar jullie ook nog fijne Kerst en alvast het allerbeste voor 2016.

En Mieke, gingen jullie trouwens nog weg met Kerst/oud nieuw? Zo ja, dan heel veel plezier!

De 3e dag zo'n 200 km terug was idd ook best pittig. Het 1e deel was vol haarspeldbochten door de bergen over een weg vol kuilen, dus hard rijden zat er hier niet in. Na ca. een uurtje was de weg prima, dus grotendeels vol gas (90 km/u) terug naar Thakhek.

Tanken heeft wel een paar keer voor benauwde momenten gezorgd, ha ha..., maar we hadden al snel door dat ze zelfs in de kleinste plaatsjes flessen benzine verkochten, dus is allemaal goed gekomen.