Cambodian people's party (Kratie) - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu Cambodian people's party (Kratie) - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu

Cambodian people's party (Kratie)

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Astird

24 December 2015 | Cambodja, Kratié

Hello Cambodja!

Omdat we iets langer in Laos gebleven zijn hebben we het Noorden van Cambodja geschrapt en zijn we van Don Khone rechtstreeks naar Kratie (Zuid-Oost Cambodja) gegaan.
Deze reisdag was de zwaarste van onze vakantie, pfff....
Om 8.00 u opgepikt door tuk-tuk en met de boot naar het vaste land. Van daaruit zouden we de bus naar Cambodja hebben en dan zouden we om 15.00 aankomen. Klinkt goed!
Helaas liep het allemaal ietsje minder soepel.....
Met een minibus i.p.v. de verwachtte touringcar naar de grens gebracht. Stempels halen bij de Laotiaanse douane om het land uit te kunnen. Dit was zo gebeurd.
Lopend de grens over naar de Cambodjaanse douane. 1e kantoortje: temperatuur werd gemeten en we moesten onze vaccinatieboekjes laten zien. Alles ok. Op naar kantoortje 2: visum aanvragen. Dit duurde wel even. Toen naar kantoortje 3: paspoortcontrole. He he... eindelijk klaar. Nu op naar onze bus!
Maar niks geen bus.... We hebben 3 uur zitten wachten in de hitte, zonder enige informatie..... Uiteindelijk was ie daar dan, maar voordat we vertrokken, ging de chauffeur 2 keer de bustickets van iedereen controleren. Iets klopte er duidelijk niet... Een douane-beambte stapte daarna ook nog in en controleerde het paspoort van iedereen. Toen zagen we nog een stel de grens over komen rennen. Die moesten ook nog mee! aha, ze misten er dus nog 2. Nou.... compleet, laat 'm maar rollen!

Na nog een tussenstop, waar we weer over moesten stappen naar een minibus, kwamen we uiteindelijk om 18.00 u aan in Kratie. Dit was toch wel ff anders dan in Laos, waar het reizen eigenlijk telkens prima verliep. Geen goed begin voor Cambodja!

Maar al snel waren we deze moeizame reis vergeten! Er hing namelijk een gezellige sfeer in Kratie en het leefde 's-avonds nog. We hadden wel ff moeite met de drukkende warmte, maar snel douchen en op naar een gezellig restaurantje.

De volgende ochtend met de scooter naar het dorpje Chlong gereden. Een pittoreske dorpje waar de tijd stil gestaan lijkt te hebben. De tocht ernaar toe was een mooie rit door het platteland van Cambodja met mooie uitzichten over de Mekong en de drijvende huizen. Het landschap heeft iets van Laos, alleen vlak en groener. De Cambodjanen zijn opener en het leeft er meer. Duidelijk te merken dat Cambodja toch iets toeristischer is/meer aan toeristen gewend is.

's-Middags zijn we onderweg naar Sambok mountain gestopt bij een picknickplaats op de rivier. Het zag er erg tropisch uit: soort vlonders op het water, overdekt met rieten daken en overal hingen hangmatjes. Het waren vooral locals die chillend in de hangmatjes lagen, in de rivier zwommen en gezellig aan het eten en drinken waren. Dit leek ons een heerlijke tussenstop om ff af te koelen in deze drukkende warmte (34 graden, op zich niet zo heel bijzonder maar de zon is hier werkelijk zo fel) Dus, zo gezegd, zo gedaan. Biertje erbij en de rivier in! :-)
Plotseling begonnen er een aantal locals naar ons te roepen en toen werd ons duidelijk dat ze ons uitnodigden om samen met hen te feesten. Het ging er bij hen al erg luidruchtig aan toe en zo te zien hadden ze al behoorlijk wat biertjes op. Ach... waarom niet...! We kregen allebei meteen bier in ons hand gedrukt, we moesten mee dansen (in een kringetje achter elkaar lopend met draaiende handbewegingen) en heel veel eten. Overal om ons heen stonden ze te filmen en te fotograferen. Best een vreemde ervaring...... Niet wij die foto's maken van de locals, maar eens een keertje andersom. Het leek wel of wij een heel bijzonder soort van een andere planeet waren. En lachen dat ze deden! Ja... geloof dat het er erg grappig uitgezien moet hebben, 2 blanke stijve harken die Cambodjaans proberen te dansen. Moet zeggen dat dit steeds soepeler ging naarmate we wat meer biertjes op hadden en het werd ook steeds gezelliger.
Het grappige is dat we elkaar totaal niet konden verstaan, dus een echt gesprek zat er niet in. Maar ach, bier doet wonderen....;)
1 meisje sprak een klein beetje Engels en zij vertelde ons dat we uitgenodigd waren op een Cambodjaanse bruiloft. HOE BIJZONDER!!!
Nu snappen we ook al die borden langs de weg met "Cambodian people's party" want feestvieren kunnen ze wel.
Wat een bijzondere ervaring! Echt geweldig!

Sambok mountain is er uiteindelijk niet meer van gekomen...;-).

Zo, Genoeg gezien van Kratie en omgeving, dus morgen naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

• 04 Januari 2016 - 19:15

Mieke:

Hoi, hoi,

Dat begon goed in Cambodja met dat feestje en op de foto ziet het er erg gezellig uit. Wel heel bijzonder als je elkaar helemaal niet verstaat en toch met elkaar kunt feesten. Je had nog gezegd dat jullie vliegtuig gecanceld was, waar zouden jullie toen naartoe gegaan zijn? Het begint al op te schieten, nog een weekje zeker. Maar jullie zijn straks weer een mooie ervaring rijker. Nog heel veel plezier, geniet nog van de locals, de feestjes, het bier, de warmte en alles wat je nog tegenkomt. Groetjes xx

• 05 Januari 2016 - 11:31

Ivo En Astird Guns:

Hoi Mieke,

Dat was idd een goed begin! Heel erg leuk en spontaan. Dit is een pure manier om de mensen/land te ervaringen en kun je niet plannen. Daar lieten we de Sambok mountain graag voor schieten!

Wij zouden van Sihanoukville (zuiden, kust) naar Siem Reap (Noord-Westen) vliegen.
    Hebben nu een vlucht de volgende dag genomen, dus lekker ff een dagje extra aan het strand.

Morgen helaas ons laatste dagje... :-( Dan vliegen we om 21.00 u naar Bangkok, waar we overnachten en de volgende dag rond 13.00 terugvliegen naar huis.

Dussss..... zometeen naar de spa voor een heerlijke ontspannende massage. FF genieten nog van de laatste daagjes!

Groetjes en tot snel! xx

• 05 Januari 2016 - 23:08

Frans :

Ik wens jullie een goede terugvlucht en een happy landing en geniet nog even van de laatste dagen

• 05 Januari 2016 - 23:22

Marijke:

Hoi vakantiegangers, wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, ik heb genoten van jullie reisverslag en de prachtige foto's. Voor jullie een ervaring rijker. Een hele goede terug reis en geniet nog een beetje. xx