4.000 Islands (Don Khone) - Reisverslag uit Don Khô, Laos van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu 4.000 Islands (Don Khone) - Reisverslag uit Don Khô, Laos van Ivo en Astird Guns - WaarBenJij.nu

4.000 Islands (Don Khone)

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Astird

22 December 2015 | Laos, Don Khô

Zooo, weer wat kilomers gemaakt, en ervaringen rijker!
Als eerste Pakse….
Pakse zelf is niet bijzonder, maar voor ons puur een tussenstop op weg naar onze laatste bestemming in Laos: 4.000 Islands (Don Khone). Een aantal eilanden, waar je even heerlijk tot rust kunt komen van je reis door Laos. Heerlijk plekje met vele restaurantjes/barretjes en (sommige) prachtige lodges aan de Mekong rivier.
Het leuke vonden wij dat het niet een eiland alleen voor toeristen is, maar dat er ook lokale mensen wonen. Leuk om hen bezig te zien met hun dagelijkse doen en laten.

Vanuit Pakse zo'n 2 uur met de bus en daarna 30 minuutjes met de boot naar Don Khone (samen met Don Det en Don Khong de 3 meest bezochte eilanden van 4.000 Islands).
Don Khone staat bekend om de wat betere restaurantjes en lodges en het is er iets rustiger.
Ff 2 daagjes relaxen met een lekker drankje op een heerlijk loungebedje aan de Mekong en lekker eten. Wel jammer dat er niet echt een strandje was, want het was ontzettend warm….
Op onze gehuurde fietsen, waarvan het zadel zo laag stond dat Astrid bijna met haar knieen op de pedalen zat, naar het andere eiland Don Det gefietst (eilanden zijn met een brug verbonden). Een fietstochtje van zo'n 20 minuutjes.
Een leuk levendig eiland waar de Mojito's van "Mama Piangh" er goed in gingen! Ook de Pad Thai was werkelijk verrukkelijk! 10 punten voor "mama Piangh, maar laten we papa Piangh ook niet vergeten. Door ons al snel omgedoopt tot papa Pipo. :-)
Mama zo gek als een deur, papa iets rustiger en voornamelijk in dienst van mama ;) 2 fantastische mensen.
De weg terug naar ons eiland was nog een leuk avontuur. Op onze mini-fietsen zonder licht, dus met de zaklamp van onze telefoon, slingerend over het pikkedonkere pad met hobbels en kuilen die we natuurlijk telkens net te laat zagen. Toch heelhuids weer op ons eiland aangekomen, waar we nog wel ff moesten vragen waar onze lodge ook alweer zat. T was een gezellig avondje geweest! :-)

Dit was een heerlijke manier om onze reis door Laos mee af te sluiten.
De geplande 2,5 week Laos is 3 weken geworden. Wat hebben we genoten van dit land!

Nog ff terugblikkend. Wat vonden we nou van Laos….?:
- Prachtige ongerepte natuur. Noorden bergen en jungle, midden
wat droger en zuid weer wat vlakker en groener, maar over het
algemeen niet heel erg verschillend.
- Supervriendelijke en relaxte mensen. Soms wel wat
gesloten/terughoudend, maar dat komt (volgens ons) dan met
name door de taalbarriere (velen spreken geen Engels). Ze zijn dol
op feestjes, Laobeer en Laolao whiskey. Dit alles met knetterharde
muziek. Prima!!! ;)
- Geen opdringerige verkopers/bedelaars, heerlijk!
- Veilig. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Ook als het
donker is, kun je met een veilig gevoel als toerist over straat.
- Makkelijk te bereizen. Goed busvervoer, dat op tijd vertrekt.
- Overnachtingen zijn over het algemeen vrij eenvoudig maar wel
goed. (indien je niet teveel eisen hebt) in de steden overigens wel
luxe hotels/resorts.
- Heerlijk eten en hoe primitief ook, alles wordt altijd even
hygiënisch bereid. Dit hebben we wel eens anders gezien.
- Doordat het nog niet heel toeristisch is, is het land nog puur.
- En dit alles hartstikke goedkoop.

Voor ons was het dus een fantastische reis!

Nu op naar Cambodja. (zitten we overigens al, maar we lopen een beetje achter ;))

• 30 December 2015 - 17:50

Frans:

Geniet nog van de laatste dagen en een gezellig uiteinde en een goed begin daar hebben ze gelukkig geen postcode loterij laat staan postcode's maar wel whiskey maakt veel goed .

• 30 December 2015 - 20:52

Mieke:

Dat was dan Laos, maar waarschijnlijk zitten jullie nu alweer een paar dagen in cambodja. Te hopen dat je daar net zo'n mooie tijd hebt. Prachtig om al die mooie avonturen te lezen. Ben je de kerst goed doorgekomen? En nu op naar het nieuwe jaar. Jullie zijn eerder aan de beurt dan wij. Ben benieuwd hoe ze het daar vieren. Een heel gezellige jaarwisseling en tot volgend jaar.

• 31 December 2015 - 11:31

Angelique & Dimitri:

De terugrit op de fiets klinkt wel als Ivo en Astrid ;-)
    Maar jullie kunnen jaarlijks oefenen op het gunsenfeest...

Een fijn nieuwjaar gewenst!